Czy na pewno znasz historię swojej biżuterii? I CHOKER HISTORY I

Chokery... Mam ich w sporo w swojej kolekcji i założę się, że nie tylko ja. Nadają one niepowtarzalnego akcentu nie jednej stylizacji. Jednak czy zastanawialiście się kiedyś jaka jest ich historia? Postanowiłam zagłębić się w tym temacie. Koniecznie muszę się tym z Wami podzielić!





Na co dzień nosimy różne dodatki, aby urozmaicić swój strój, wygląd. Często nie zdajemy sobie sprawy jaką kryją w sobie przeszłość i jaką odgrywały w niej rolę. Dziś ich znaczenie zanikło i nosimy je tylko ze względu na modę, która lubi się powtarzać. Jak duże zaskoczenie było mojego chrzestnego, kiedy to zauważył u mnie choker. Wspomniał wówczas, że za czasów jego młodości również takowe noszono. Miało to miejsce w  cudownych latach 90-tych. Był to must have prawie każdej dziewczyny! W połączeniu z mom jeans, dopasowaną bluzką, ogrodniczkami czy też koszulą wyglądały naprawdę stylowo! Zresztą nie tylko chokery powróciły -mom jeans również!   

Moda na mom jeans stanowi dziś dużą inspirację młodego pokolenia. (Noora, SKAM)



Choker w produkacjach filmowych i serialach


Leon Zawodowiec, 1994

Sabrina, nastoletnia czarownica, 1996

>>><<<

Warto wspomnieć, że był czas, kiedy to choker był znakiem rozpoznawalnym ludzi należących do społeczeństwa LGBT.





Jednak jeszcze prędzej te nietypowe naszyjniki zapisały się w naszej historii...


Było to w XVIII wieku podczas Rewolucji Francuskiej. Kobiety nosiły zawiązane na szyi wstążki, aby oddać hołd straconym przez kata. Chokery nosiły zarówno wdowy jak i osierocone panny. Według źródeł historycznych zwyczaj ten narodził się na tzw. Balach ofiar czyli inaczej Bals des victimes. Były to zgromadzenia o formie terapeutycznej organizowane przez dotkniętych utratą bliskiej osoby ludzi.


Choker pojawia się nawet w jednej z klasyk Walta Disney'a.
Kopciuszek, 1950



Warto wspomnieć, że chokery w swoim czasie sławę zyskały na szyjach arystokratek. Stały się one ich znakiem rozpoznawalnym i nieodłącznym elementem stroju.
Zdjęcie z filmu Maria Antonina (2006, reż. Maria Coppola)

..............
W dziejach tej nietypowej biżuterii jest też wątek, który wyraźnie wskazuje, że kolorowe chokery noszone były też przez kobiety lekkich obyczajów.
Olympia, Édouard Manet, 1865

W historii zachował się też obraz przedstawiający nijaką Anne Boleyn z zawiązanym na szyi perłowym sznurem. Kobieta niedługo potem została ścięta za używanie czarów i cudzołóstwo.


Ile w tym prawdy? Nikt nie wie, ale nic się wzięło się z niczego.
>>>><<<<
Da się wywnioskować, że chokery zapisały się w historii jako ozdoby ludzi władzy i prześladowań. Były symbolem walki o równouprawnienia, rozpaczy po utracie bliskiego czy też uległości.
........


Dziś oprócz modnego dodatku nie znaczą już nic. Są inspiracją znanych projektantów mody. Polubiły je także gwiazdy.

Selena Gomez

Kim Kardashian

Taylor Swift 


♥♥♥
A co ty o nich sądzisz?
...



39 komentarzy:

  1. Ja sama mam całą kolekcję chokerów, bardzo mi się podoba ta ozdoba :) Słyszałam właśnie niejednokrotnie, że kiedyś tym naszyjnikiem cechowały się dziewczyny lekkich obyczajów :d

    http://upadle-marzenia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc, rzadko zastanawiam się nad historią tego co nosze. Jednakże ta wydaje się dość nietypowa ale to na pewno dobry temat do rozmów :D
    http://blekitnypamietnik.blogspot.com/2017/02/czy-naprawde-jestes-wolny.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi się spodobał ten trend kiedy jeszcze nie był trendem. Wszyscy zaczeli nosić tak samo jak kurtki bomber i trochę stracił tej oryginalność. Chociaż wiem że kiedy dorastałam to też było modne. Ale i tak jak dobrze dopasowane do ubioru to fajnie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie chokery nie są znakiem np. osoby lekkich obyczajów czy chociażby obroży dla psa (jak to niektórzy potrafią mówić). Dla mnie to dodatek do stylizacji, który jedynie bardziej ją akcentuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. O kobietach lekkich obyczajów słyszałam, ale nic poza tym ;) Mnie ta moda średnio przypadła do gustu. Z jednej strony spoko i u innych mi się nawet podoba, ale sama nie noszę - jakoś nie mogę się do końca przekonać...

    OdpowiedzUsuń
  6. Nosiłam takie rzeczy jakieś 10 lat temu i moda widzę powraca jednak nie wiem czy bym się teraz skusiła :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam okazję nosić takie chokery około 16 lat temu ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety ja nie mogę nosić chokerów, moja postura ciała mi na to nie pozwala :(
    Ale ciekawy wpis, nie znałam tej historii ;P
    http://easy-freaky.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Twój blog się strasznie miło czytało ! Rób to dalej ;) Ja prowadzę blog o pozycjonowaniu i mogę Ci pomóc wypromować bloga/strone ! Zapraszam


    https://www.youboost.pl/blog/pozycjonowanie-seo-stron/pozycjonowanie-stron-www-zabierzow-czyli-seo-zabierzow

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow uwielbiam takie posty! Pewnie też dlatego, że interesuję się modą i ogólnie jej historią. Chokery uwielbiam, więc fajnie było się dowiedzieć skąd się wzięły i co kiedyś oznaczało. Podoba mi się, że jest dużo zdjęć, widać, że się przyłożyłaś do posta ;)
    KLAUDIALISIECKA BLOG - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  11. Chokery ogarnęły świat :D A ja myślałam, że one istnieją od 6-7 lat, a tu takie zdziwienie ^^ A no co tu wiele mówić. Super wpis i tyle ^^ Buziaki ;*

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawy post, chociaż nie noszę chokerów ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Podoba mi się to, że pokazałaś historię chokerów, mimo że ten dodatek nie zyskał mojej sympatii. Może kiedyś to się zmieni :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Sama chokerów nie noszę, a widocznie już kiedyś była na to "moda", a niektórzy tak plują na to.

    Obs=Obs?
    http://druga-strona-obiektywu.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. wow, świetny wpis, fajnie zobaczyć jak coś co nosiky teraz było już wykorzystywane w przeszłości :) szczególnie poruszył mnie kadr z Leona Zawodowca, uwielbiam ten film! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie mam ani jednego chokera, mówiąc szczerze średnio mi się podobają, jeśli widzę je u innych na ulicy. Wprawdzie znalazłam kilka fajnych stylizacji z tym dodatkiem, ale nie wiem czy będę umiała się przełamać. Niemniej jednak bardzo fajnie prezentuje się choker na zdjęciu z Seleną Gomez, w tej wersji jestem w stanie go zaakceptować :D pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń
  17. Chokery byly modne za czasow gdy bylam w gimnazjum:pjakos nie chce do nich wracac :D

    OdpowiedzUsuń
  18. W sumie nawet nie pomyślałabym że księżniczka Disneya nawet ma chokera... Jest szał na nie wielki:) Sama mam jednego dostałam na święta, ale jakoś nie noszę.. ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawa historia tego akcesoria. Nawet nie wiedziałem :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawa historia chokerów i świetny pomysł na post :) Nie wiedziałam, że kiedyś były noszone przez grupy LGBT.
    http://wazkowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Chokery rzeczywiście były bardzo modne w latach 90-tych, robiłam je sobie sama, doszywając na końcach zatrzaski i wyszywają je koralikami. Teraz niestety młodzież kupuje (a raczej rodzice im kupują) wszystko gotowe. Cieszę się że moda na chokery wraca :)
    http://www.altealeszczynska.blog

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam dość sporą kolekcję chokerów i naprawdę lubię je nosić. Bardzo interesujący post, pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie wiedziałam ze ta ozdoba ma taka historie 😱
    Aktualnie nie posiadam żadnego cholera, ale chce to zmienić 😄

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja kocham chokery i nie wyobrażam sobie bez nich żyć!

    OdpowiedzUsuń
  25. chokery są super, ale jednak mi nie pasują :)
    obserwuję i zapraszam do siebie
    http://weera-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam chokery, choć nie wszystkie mi pasują. Bardzo ciekawy wpis!Fajnie poczytać takie ciekawostki :)
    Byłabyś zainteresowana wspólną obserwacją? daj znać:)
    agnesssja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. Fajnie to przedstawiłaś, też kiedyś o nich pisałam, pozdrawiam cieplutko <3

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetny wpis! Mam w swojej kolekcji kilka chokerów, są fajnym dodatkiem do stylizacji.
    Co powiesz na wspólną obserwację? MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciekawy post fajnie piszesz.;) Ja osobiście nie nosze chokerów bo nie każdemu to pasuje ;) ale nie mam zdania na ten temat jak dla mnie jest to moda która wróciła i z czasem minie tak samo jak wszystko inne.;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Uwielbiam nosic chokery, sama mam spora kolekcje. Cos tam skyszalam o pochodzeniu tego trendu ale dowiedzialam sie o wiele wiele wiecej kochana dzielić Tobie! Super pomysl na posta i pieknie to zrobilas. Swietne zdjecia wybralas. Buziaki

    Caiawichowska

    PinkyPromiseGang

    OdpowiedzUsuń
  31. Łał, nie wiedziałam, że były one noszone tak dawno! Ja osobiście nie posiadam chokera, ale ładnie wyglądają w niektórych stylizacjach :)

    http://istotaludzkaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  32. Fajnie dowiedzieć się czegoś nowego,tym bardziej, że tak wiele dziewczyn nosi chokery nie znając ich tradycji, ale się nie dziwię, bo często nosimy rzeczy, bo są modne.

    OdpowiedzUsuń
  33. super post, fajnie jest dowiedzieć się czegoś więcej:)

    OdpowiedzUsuń
  34. historia historią, ale dla mnie to przede wszystkim fajny dodatek do stylizacji :) złoty choker zakładam do kolczyków-sztyftów i całość jest super :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  36. How to Start with a 1xBet Korean Betting
    If you want to bet with one of the world's best esports betting sites, 1xBet is a great place. It provides you with options 1xbet partenaire

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 JESTEM WIKTORIA , Blogger